اتوبوس‌های آلمانی به خیابان‌های مشهد می‌آیند| ورود ۴۰۰ دستگاه اتوبوس تا پایان سال ۱۴۰۳ + فیلم تاکسیران امانت‌دار مشهدی سه میلیارد ارز را به صاحبش برگرداند استفاده ۳۷ درصد مشترکین مشهدی از پاداش صرفه جویی آب (۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) رینگ پیرامونی بوستان کرامت مشهد ۶۵ درصد پیشرفت داشته است | عملیات احداث این پارک تا مرداد به پایان می‌رسد تعیین تکلیف یک زمین ۲۰۰۰ متر مربعی در منطقه ۹ شهرداری مشهد گلایه مردم از جولان معادن شن شویی و استخراج ماسه در  حوالی آرامگاه فردوسی جشنواره گل‌های اطلسی در باغ مشهد برگزار می‌شود ترافیک پرحجم در میدان آزادی، تقاطع کلاهدوز و میدان بهارستان مشهد (۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) تولد ۱۹۱ نوزاد در مأموریت‌های اورژانس پیش‌بیمارستانی دانشگاه مشهد جزئیات طرح پهنه‌بندی حریم شهر مشهد انجام بیش از ۴ کیلومتر حفاری تونل خط‌۴ قطارشهری مشهد بهره‌برداری از کندروی بزرگراه پیامبراعظم(ص) و بوستان خطی بزرگراه امام‌علی‌(ع) مشهد در تابستان ۱۴۰۳ شهروند خبرنگار | درخواست جمع‌آوری نخاله‌های ساختمانی در یکی از کوچه های بلوار امیریه‌ مشهد + پاسخ گذری بر تاریخ کوچه وحدت ۲۵ که روزگاری چسبیده به برج و باروی مشهد بود گلایه ساکنان بهمن‌۱۹/۴ مشهد از معضل رهاشدگی اراضی بزرگ‌مقیاس این محدوده برش ۸۲۴ اسکلت ساخت‌وساز غیرمجاز در سال ۱۴۰۲ ورود ۴۱۰ اتوبوس‌جدیدبه مشهد تا پایان سال حریم امن مشهد برای سرمایه‌گذاران با تأیید طرح پهنه‌بندی حریم شهر نجات بانوی مبتلا به سکته مغزی فریمانی از طریق اورژانس هوایی
سرخط خبرها

انفجار کرونا در مشهد

  • کد خبر: ۷۵۹۸۳
  • ۰۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۵
انفجار کرونا در مشهد
شماری از استادان دانشگاه علوم پزشکی مشهد در بیانیه‌ای با اشاره به آمار روزافزون مبتلایان و قربانیان کووید ۱۹ خواستار قرنطینه هر چه سریع‌تر مشهد شدند

مهدی عسکری | شهرآرانیوز؛ «چطور باید بگوییم که ظرفیت تخت‌های بیمارستانی مشهد در حال اتمام است و به زودی حتی فضای بستری و بیمارستانی کافی برای پذیرش سیل عظیم بیماران را نخواهیم داشت. کادر درمان خسته و فرسوده شده اند.»


۱۸ ماه پس از نبرد نابرابر و بی توقف کادر درمان با کووید ۱۹، جمعی از اساتید دانشگاه علوم پزشکی و پزشکان شهر مقدس مشهد با صدور بیانیه، از برخی سهل انگاری ها، کمبود‌ها و عادی انگاری‌های رواج یافته و بی توجهی به ضرورت تعطیلی مشهد، لب به گله گشودند. در بخش‌های دیگری از این بیانیه آمده است: «مدت هاست که هشدار می‌دهیم که اگر شهر به صورت کامل تعطیل نشود، فاجعه‌ای در راه است.

 

عادی انگاری کاذب در شهر کاملا مشهود است. برگزاری مجالس شلوغ عروسی و عزا، دورهمی‌های خانوادگی، رستوران‌های شلوغ، بازار‌هایی که تا دیروقت پذیرای خیل مشتریان هستند، سفر‌های تابستانی و بدتر از همه رعایت نشدن شیوه نامه‌های بهداشتی در جامعه سبب انفجار بیماری کووید در شهر مشهد شده است.» اساتید و متخصصان علوم پزشکی مشهد در بیانیه خود خواستار توجه به این مسئله شده و اعلام کرده اند: «تا کی باید شاهد از دست دادن عزیزان و همکارانمان باشیم؟

 

تاکی باید نظاره گر داغ و ضجه‌های فرزند و مادر و پدر و خواهر و برادر و همسرانی باشیم که می‌شد امروز در کنار عزیزانشان باشند؟ خیابان ها، مغازه ها، ادارات، بانک ها، باشگاه‌ها و باغات عروسی و مساجد و همه و همه به گونه‌ای در روند معمول و حتی بیش از معمول خود فعال اند که گویی هیچ خبری از بیماری نیست و هیچ اتفاقی نیفتاده است. سکوت مسئولان به قدری عمیق است که گویی شنیدن خبر درگذشت روزانه بیش از ۳۰۰ نفر از مردم عزیزمان، جزئی از اخبار روزانه‌ای است که دیگر هیچ حساسیتی در ایشان ایجاد نمی‌کند.»
آن‌ها همچنین در بیانیه خود خواستار توجه، بررسی و تأمل درباره موارد یاد شده مسئولان استانی شدند.

درگیری شدید کادر درمان با ویروس دلتا

با توجه به وخامت وضعیت فعلی شهر مشهد، در بیانیه سازمان نظام پزشکی مشهد نیز با ادبیاتی مشابه آمده است: «آقایان مسئولان باور کنید فاجعه‌ای وحشتناک در مشهد در حال وقوع است. بیماران کرونایی تختی برای بستری ندارند و به شدت با کمبود امکانات درمانی رو به رو هستیم. اوضاع کادر درمان واقعا توصیف ناپذیر است. همکاران ما با تزریق ۲ دز واکسن یکی پس از دیگری مبتلا شده اند و برخلاف تصور، کرونای دلتا بسیار شدید آن‌ها را درگیر کرده است. در روز پنجشنبه ۷۰ نفر از همشهریان مشهدیمان را بر اثر ابتلا به کرونا از دست داده ایم که ابتلای نیمی از آن‌ها به کرونا قطعی و نیم دیگر نیز مشکوک به بیماری بوده اند.»


در ادامه این بیانیه نیز آمده است: «اگر تا دیروز سالمندان و افراد ضعیف را از دست می‌دادیم امروز شاهد پرپرشدن جوانان و کودکانمان هستیم. ضروری است به مدت حداقل یک هفته همه ورودی و خروجی‌های شهر به شکل واقعی، اعم از ریلی، زمینی و هوایی مسدود شود.»


عبور فوتی‌های روزانه استان از ۳۰ نفر

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز با بیان اینکه برخلاف اخبار منتشر شده، هنوز ظرفیت تخت‌های بیمارستانی شهر تکمیل نشده است، به خبرنگار ما گفت: سرعت بستری و آمار فوتی‌ها همچنان در حال افزایش است و میانگین شمار فوتی‌های روزانه در استان از ۳۰ نفر گذشته است.


مهدی قلیان ادامه داد: اکنون در حال تکمیل ظرفیت فاز اول تخت‌های بیمارستانی در شهر هستیم و باید بلافاصله پس از تکمیل این فاز، فاز دوم آماده سازی تخت‌های بیمارستانی برای بیماران کرونایی را آغاز کنیم و از بیمارستان‌های بخش خصوصی نیز مساعدت بگیریم.
وی افزود: متأسفانه حضور در تجمعات عمومی و خانوادگی در حال افزایش است و وقتی در این باره به قوانین احترام گذاشته نمی‌شود، باید به گونه‌ای دیگر قوانین را پیاده کرد.


افزایش فعالیت مراکز جامع سلامت

البته طبق اعلام وبدا و برای همراهی بیشتر برای تشخیص و درمان کرونا، محمدحسن درخشان، مدیر توسعه شبکه و ارتقای سلامت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، گفت مراکز خدمات جامع سلامت فعال در زمینه کرونا، تا زمان مراجعه بیماران مبتلا یا مشکوک به کووید ۱۹ مشغول خدمت رسانی خواهند بود و در مراکزی که آمار مراجعات بالاست خدمت رسانی تا ساعت ۲۱ ادامه دارد.

واکسیناسیون خبرنگاران از امروز

سخنگوی ستاد کرونانیز با بیان اخباری خوش اعلام کرد که امروز ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار دز واکسن از ژاپن و روسیه وارد کشور می‌شود، ضمن اینکه فردا نیز بیش از یک میلیون و آخر هفته هم یک میلیون و ۲۰۰ هزار دز از چین وارد می‌شود. به این آمار همچنین آمار ۴ میلیون دز واکسن دیگر را که دو هفته بعد از راه می‌رسد باید اضافه کرد.


علیرضا رئیسی افزود: تا پایان سال همه ۵۹ میلیون نفر گروه هدف حداقل یک دز واکسن را دریافت خواهند کرد و واکسیناسیون افراد بالای ۳۵ سال تا آبان ماه تکمیل می‌شود.
همچنین طبق اعلام جعفر صادق تبریزی، رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تزریق واکسن کرونا به خبرنگاران از امروز آغاز می‌شود.
به گفته دبیر کارگروه مراقبت و درمان بیماری کووید ۱۹ دانشگاه علوم پزشکی مشهد، تعداد بستری شدگان کرونایی در خراسان رضوی از مرز ۱۶۰۰ نفر گذشته است. علی اصغر انجیدنی همچنین گفته که اکنون تعداد بستری‌های جدید کرونایی در بیمارستان‌های خراسان رضوی به ۴۷۰ نفر در روز افزایش یافته است.


علیرضا صداقت، رئیس بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان امام رضا (ع) مشهد، هم گفت که باتوجه به اوج گیری شمار مبتلایان موج پنجم کرونا در مشهد، قرنطینه کردن این کلان شهر برای مدت دست کم ۱۰ روز، راهکار مقابله با شیوع این ویروس است؛ زیرا رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی از سوی مردم به ۳۵ درصد کاهش یافته است.
طبق اعلام وزارت بهداشت، ۲۷۰ نفر دیگر به دلیل ابتلا به کرونا جان باختند و ۲۴ هزار و ۷۱۵ نفر نیز به این بیماری مبتلا شدند.

بیانیه شورای اسلامی شهر مشهد درباره لزوم رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی

شورای اسلامی شهر مشهد در اطلاعیه‌ای از شهروندان مشهدی درخواست کرد تا از حضور در مهمانی‌های خانوادگی، مجالس مختلف و تجمعات پرهیز کنند. متن این اطلاعیه بدین شرح است:
مشهد در ۳ روز گذشته دردناک‌ترین روز‌های کرونایی خود را در قیاس با ۱۸ ماه اخیر سپری کرده است. با پیگیری‌های صورت گرفته ازسوی شورای اسلامی شهر مشهد، متأسفانه تجربه ۳ روز اخیر در شهرمان به‌لحاظ تعداد بیماران کرونایی بستری، فوتی‌های ناشی از کرونا و مراجعه‌کنندگان با تست مثبت و نیازمندان مراقبت‌های ویژه (آی‌سی‌یو) در مقایسه با ۱۸ ماه اخیر بی‌سابقه بوده است.

با توجه به بیانیه سازمان نظام پزشکی مرکز استان و جمعی از استادان دانشگاه علوم پزشکی و پزشکان مشهد، از عموم شهروندان عزیز و فهیم مشهدی تقاضا می‌کنیم که از حضور در مهمانی‌های خانوادگی، مجالس مختلف و تجمعات پرهیز کنند، زیرا تجربه نشان داده است ستاد ملی مقابله با کرونا توفیقی در بحث تعطیلی شهر‌های با وضعیت قرمز و بحرانی کشور نداشته و تنها راه پیش روی همه ما تکیه به روش‌های خودکنترلی است.

بررسی آمار مربوط به بیماران کرونایی بستری در بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی نشان می‌دهد که یک‌سوم این افراد، غیربومی هستند که نشان از حضور چشم‌گیر مسافران و زائران در مشهد است.
از عموم هم‌وطنان و شیفتگان بارگاه منور رضوی درخواست می‌کنیم حداقل برای حفظ سلامت خود و خانواده‌شان از سفر به مشهد جدا پرهیز کنند.
امیدواریم هرچه زودتر با مناسب شدن شرایط و گذر از این وضعیت بحرانی، فرصت زیارت حرم مطهر امام‌رضا (ع) بدون تهدید شدن سلامت افراد، فراهم آید.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->